Development and Feasibility Test on Android-Based Interactive Multimedia Applications for Mathematics Learning

  • Ganda Yoga Swara GYS
  • Muhammad Giatman
  • Ambiyar Ambiyar
  • Wakhinuddin Simatupang
  • Nizwardi Jalinus
  • Rijal Abdullah
Keywords: Multimedia, Math, Interactive, Android

Abstract

This study aims to produce and test the feasibility of interactive multimedia application products for learning mathematics for elementary schools. This research was conducted at SD Negeri 07 Padang City using the Research and Development method of the APPED development model. In the process, the APPED development model consists of 5 steps, namely the analysis and initial research, Design, Production, Evaluation and Dissemination stages. The results of this study indicate that the resulting interactive multimedia application product is suitable for use by elementary students. The conclusion of this study is that this interactive multimedia application can create an effective and integrated online learning process between teachers and students. Make it easier for elementary students to learn mathematics anywhere and anytime. This interactive multimedia product is feasible as a learning medium based on the results of trials and evaluations of media or application experts and teachers with a score of 3.85 (high).

References

Abidin, M. M., Purnama, B. E., & Nugroho, G. K. (2013). Pembangunan Media Pembelajaran Teknik Komputer Jaringan Kelas X Semster Ganjil Pada Sekolah Menengah Kejuruan Taruna Bangsa Pati Berbasis Multimedia Interaktif. IJNS-Indonesian Journal on Networking and Security, 4(3).

Adiwisastra, M. F. (2015). Perancangan Game Kuis Interaktif Sebagai Multimedia Pembelajaran Drill And Practice Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Informatika, 2(1).

A. D. Samala, B. R. Fajri, and F. Ranuharja, “Desain Dan Implementasi Media Pembelajaran Berbasis Mobile Learning Menggunakan Moodle Mobile App,” J. Teknol. Inf. dan Pendidik., vol. 12, no. 2, pp. 13–19, 2019, doi: 10.24036/tip.v12i2.221.

Alwan, M. (2017). Pengembangan model blended learning menggunakan aplikasi Edmodo untuk mata pelajaran geografi SMA. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 4(1), 65-76.

Amin, A. K. (2017). Kajian Konseptual Model Pembelajaran Blended Learning berbasis Web untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar. Jurnal Pendidikan Edutama, 4(2), 51-64.

Anisya, A., & Swara, G. Y. (2020). Aplikasi E-Management Project. Jurnal TeknoIf, 8(1).

Arifin, F., & Herman, T. (2018). Pengaruh Pembelajaran E-Learning Model Web Centric Course Terhadap Pemahaman Konsep dan Kemandirian Belajar Matematika Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 12(2), 1-12.

Batubara, H. H. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Matematika berbasis Android untuk Siswa SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 12-27.

Bibi, S., & Jati, H. (2015). Efektivitas model blended learning terhadap motivasi dan tingkat pemahaman mahasiswa mata kuliah algoritma dan pemrograman. Jurnal Pendidikan Vokasi, 5(1), 74-87.

Degeng, I. N. S. (2013). Ilmu pembelajaran: Klasifikasi variabel untuk pengembangan teori dan penelitian. Bandung: Kalam Hidup.

Fahmi, S. (2014). Pengembangan multimedia macromedia flash dengan pendekatan kontekstual dan keefektifannya terhadap sikap siswa pada matematika. Jurnal AgriSains, 5(2).

FaraasyatulAlam, G., Az-Zahra, H. M., & Rokhmawati, R. I. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Interaktif pada Mata Pelajaran Sains Materi Tata Surya Menggunakan Model APPED (Studi Kasus: SD Brawijaya Smart School). Jurnal Pengembangan Teknologi Informasi dan Ilmu Komputer e-ISSN, 2548, 964X.

Hartiyani, S. D., & Ghufron, A. Pengembangan dan Kelayakan Multimedia Berbasis Android untuk Pembelajaran Bahasa Arab di Islamic Boarding School Bina Umat. Kwangsan, 8(2), 332457.

Hrastinski, S. (2019). What do we mean by blended learning?. TechTrends, 63(5), 564-569.

Inayah, N., Supardi, K. I., & Mursiti, S. (2020). The Effectiveness of Multimedia-Based Blended Learning Method for Analysis of the Concept Understanding and Characters Development of Students in Hydrocarbon Compound Subject Matter. Journal of Innovative Science Education, 9(2), 260-266.

Kamelia, L. (2015). Perkembangan Teknologi Augmented Reality Sebagai Media Pembelajaran Interaktif Pada Mata Kuliah Kimia Dasar. Jurnal Istek, 9(1).

Khuzaini, N., & Santosa, R. H. (2016). Pengembangan multimedia pembelajaran trigonometri menggunakan adobe flash CS3 untuk siswa SMA. Jurnal Riset Pendidikan Matematika, 3(1), 88-99.

Kramer, M. (2018). Best practices in systems development lifecycle: An analyses based on the waterfall model. Review of Business & Finance Studies, 9(1), 77-84.

Lidinillah, D. A. M. (2008). Strategi pembelajaran pemecahan masalah di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 10, 1-5.

Prihandoyo, M. T. (2018). Unified Modeling Language (UML) Model Untuk Pengembangan Sistem Informasi Akademik Berbasis Web. Jurnal Informatika: Jurnal Pengembangan IT, 3(1), 126-129.

Rizalita, R., & Rizal, F. (2020). Development Support Learning Media Based On Android In Subject Operation System. Jurnal Teknologi Informasi dan Pendidikan, 13(2), 25-32.

Santoso, S. (2006). Seri solusi bisnis berbasis TI: Menggunakan SPSS untuk statistik multivariat. Elex Media Komputindo.

Sudatha, I. G. W., & Tegeh, I. M. (2009). Desain multimedia pembelajaran. Singaraja: Undiksha, 1-98.

Sujarweni, V. W. (2019). SPSS untuk Penelitian.

Swara, G. Y., Ambiyar, A., Fadhilah, F., & Syahril, S. (2020). Pengembangan multimedia pembelajaran matematika sebagai upaya mendukung proses pembelajaran blended learning. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 7(2).

Published
2021-09-23
How to Cite
[1]
G. Swara, M. Giatman, A. Ambiyar, W. Simatupang, N. Jalinus, and R. Abdullah, “Development and Feasibility Test on Android-Based Interactive Multimedia Applications for Mathematics Learning”, JTIP, vol. 14, no. 2, pp. 106-111, Sep. 2021.
Abstract viewed = 413 times
PDF downloaded = 264 times

Most read articles by the same author(s)