Development of Macromedia Flash Learning To Improve Intensive Listening Ability

  • Nana Ronawan Rambe Institute Agama Islam Negeri Ambon
  • Dewi Qhuril Malasari Ely Institute Agama Islam Negeri Ambon

Abstract

This study aimed to produce learning media through Macromedia Flash software program to improve the ability to listen to incentives on fantasy story material in class VII SMP Negeri 4 Central Maluku. The subjects of this study were the seventh grade students of SMP Negeri 4 Central Maluku, totaling 28 people. This study used a development method adapted from the Borg and Gall development model. The resulting media consists of three parts, namely the opening (covering SK, KD, and instructions for using media), content (covering material menus, exercises, and quizzes), and closing (covering motivational videos and author biodata). The macromedia flash learning media was tested on (1) learning media experts and (2) material experts, (3) practitioners, and (4) students. The instruments used in this research are material expert questionnaires, media expert questionnaires, practitioner and student response questionnaires, and intensive listening indicator instruments. The method used in data collection is observation, interviews, and questionnaires. The stages carried out in this research include: (1) Design stage, making media using Macromedia Flash application with the help of Ms. Power Point, and (2) design validation, (3) product revision, and (4) product testing on students of SMP Negeri 4 Maluku Tengah in grade VII. Based on the test results obtained from the expert test questionnaire, it shows that macromedia flash is feasible and ready to be implemented.

References

Nasirudin, f. (2017). Pengembangan media pembelajaran IPA berbasis macromedia flash 8 materi pencemaran lingkungan untuk siswa smp kelas VII.

Yudhiantoro, D. (2006). Membuat Animasi Web dengan Macromedia Flash Professional 8. Yogyakarta: Penerbit Andi Offset.

Abdulloh. M., and Lilik M. (2017). Pengembangan Media pembelajaran macromedia flsh 8 berbasis pendekatan konsep. Proceeding Biology Education Conference Volume 14, (1): Hal. 441-447.

Ranukadevi, D. (2014). The Role of Listening in Language Acquisition; the Challenges & Strategies in Teaching Listening. International Journal of Education and Information Studies. 4(1).59–63.https://www.ripublication.com/ijeisv1n1/ijeisv4n1_13.pdf. Diperoleh pada 8 Februari 2022.

Nindy. S. R. (2018). Pengembangan Media Flash Card Plus Berbasis Know-want to know Learned (KWL) untuk Meningkatkan Keterampilan Membaca Intensif Pada Pembelajran Bahasa Indonesia Siswa Kelas III SDN Kencong 1 tahun ajaran 2017/2018. Artikel Skripsi. Universitas PGRI Kediri.

Tarigan. H. G. (2008). Menyimak Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa. Bandung: Angkasa.

Saddono, K. & Slamet, ST. Y. (2012). Meningkatkan Keterampilan Berbahasa Indonesia (Teori dan Aplikasi). Bandung: Karya Putra Darwati.

Tyagi. B. (2013) Listening: An Important Skill and Its Various Aspects. An International Journal in English, (12), 1-8. http://www.thecriterion.com/V4/n1/Babita.pdf. Diperoleh pada 11 Februari 2022.

Sriyono. (2009). Teknik Belajar Mengajar dalam CBSA. Jakarta: Rineka Cipta.

Daryanto. (2010). Media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava Media

Arikunto, Suharsimi. (1996). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktek, Edisi ke-3. Jakarta: Rineka Cipta.

Sugiyono. (2008). Metode Penelitian Kunatitatif Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Ahmad. R. (2004). Pengelolaan Pengajaran. Jakarta. PT. Rineka Cipta.

Astari N.L.P.M., Pudjawan K., & Atar P.A. (2016). Pemanfaatan Media BIG BOOK untuk kemampuan berbahasa Anak Kelompok B2 dalam Kegiatan Ekstrakurikuler. E-journal Pendidikan Anak Usia Dini. Vol.4.No.2.

Borg, W. R. & Gall, M. D. (2003). Educational Research. Boston: Pearson Education, Inc.

Departemenn Pendidikan dan Kebudayaan. (2014). Peraturan Menteri Pendidikann dan Kebudayaann Republik Indonesia Nomor 146 tahun 2014. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

Isma Nurhayani. (2010). Pengaruh penggunaan metode bercerita Terhadap kemampuan menyimak siswa pada mata pelajaran Bahasa indonesia. (Deskriptif Analisis di SDN Cimurah I Kecamatan Karangpawitan). Jurnal Pendidikan Universitas Garut. Vol. 04; No. 01; 2010; 54-59.

Laila. A. & Sutrisno. S. (2016). Peningkatan Kreativitas Mahasiswa Dalam Pemanfaatan Barang-Barang Bekas Pada Mata Kuliah Media Pembelajaran. JPDN, (ONLINE), 1 (2): 1-15, tersedia: http://efektor.unpkediri.ac.id.

Muhtarom. (2017). Penerapan Media Audio visual Macromedia Flash dan Power point untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Widyagogik. Vol.4.No.2.

Tri. A S. (2019). Mengembangkan Keterampilan Menyimak melalui Kegiatan Bercerita dengan BIG BOOK pada anak usia 5-6 Tahun. Jurnal Kumara Cemdekia. Vol.7.No.2.

Wijayanti, Denok. (2007). Peningkatan Keterampilan Bercerita Menggunakan Media Boneka . Skripsi Online. Unnes.

Published
2023-11-30
How to Cite
[1]
N. Rambe and D. Ely, “Development of Macromedia Flash Learning To Improve Intensive Listening Ability”, JTIP, vol. 16, no. 2, pp. 115-125, Nov. 2023.
Abstract viewed = 17 times
PDF downloaded = 19 times